maanantai 14. helmikuuta 2011

Valoa pimeyteen

Luin valtavasti. En halunnut uskoa, että peli olisi menetetty, vasta 26-vuotiaana. Jokin keino täytyi olla, että saan vielä polveni kuntoon.

Valtaosa internetissä olevasta tiedosta, joka liittyy chondromalacian kuntoutumiseen, sisältää seuraavia ajatuksia:

- Muokkaa aktiviteettejasi. Pyöräily, uinti, hiihtäminen ovat hyviä vaihtoehtoja.
- Glucosamiini auttaa niveliä parantumaan.
- Vahvat lihakset tukevat heikkoa niveltä.
- Polvituki, polven teippaaminen ja tukipohjalliset helpottavat oireita.
- Vältä portaita.
- Urheile kivun sallimissa rajoissa.
- Tulehduskipulääkkeet auttavat niveltulehdukseen.

Minulle, ja uskoisin muillekin potilaille, tauti on ollut melko epämääräinen, johtuen siitä konkreettisesta hoitotyöstä mitä olen eri vastaanotoilla saanut. Ylläolevat ohjeet eivät kerro taudista juuri mitään. Ohjeistukset ovat keskittyneet oireiden poistamiseen. Missään vaiheessa ei ole keskitytty itse syyn kohtaamiseen ja korjaamiseen.

Ei olla keskitytty itse niveleen, kuinka se toimii, mitä nivel tarvitsee, miten nivelen heikentynyttä tilaa voidaan kohentaa. Ollaan sitä vastoin keskitytty ympäröiviin lihaksiin, mitattu lihasten voimaa, venyvyyttä, tutkittu polvilumpion liukuominaisuutta, kuunneltu oireita. Eivät lihakseni ole kipeät!

Muutamissa yhteyksissä alkoi tulla vastaan viestejä, että Austinissa Teksasissa klinikkaansa pitävä Doug Kelsey on hoitanut tuhansia kaltaisiani ihmisiä kuntoon. Eri foorumeilla ihmiset kehuivat hänen ajattelu- ja hoitotapaansa. Richard Bedard, Kelseyn inspiroimana, kehitti itse kuntoutumisraamin, jonka avulla hän tuli reilussa kahdessa vuodessa kuntoon. Yksinkertaistettuna ajatuksena oli: vahvista ensin itse niveltä, lihasten aika tulee myöhemmin!

Tästä lisää seuraavassa postauksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti